Hieronder vind je een archiefpagina van de Gazet van Turnhout. Reacties daarop worden niet meer geactiveerd. De huidige Gazet vind je op www.gazetvanturnhout.be.

Fotoreportage: Offerfeest

door Bart Van Der Moeren · 10 januari 2006











Gerelateerde artikels:

  • Geen gerelateerde artikels
  • Reacties

    • Nicole 11 januari 2006 05:34

      Waar vindt dat ergens plaats in Turnhout ?
      Ik herken niet meteen de lokatie …

      Interessante foto’s …

    • WAUTERS EDDY 11 januari 2006 11:47

      niet meer van deze tijd. Dieren mogen en moeten geslacht worden ter consumptie, maar niet op deze
      middeleeuwse manier.

    • Marc Schenck 11 januari 2006 11:50

      Volgens mij is dit naast het Goddelijk kind Jezus, stwg op Oosthoven

    • raketje 11 januari 2006 12:25

      Ja, Marc…daar gebeurt dit al enkele jaren…

    • Nicole 11 januari 2006 13:49

      Dieren moeten niet perse geslacht worden ter consumptie.
      Als iedereen vegetarisch zou eten, zou er voldoende eten voor iedereen zijn …

    • Jean Paul 11 januari 2006 14:15

      Ik vraag me af of Mr. Wauters Eddy al eens in een slachthuis is geweest.

    • kris 11 januari 2006 14:56

      Ja, zou Eddy Wauters weten wat een doordeweekse ingepakte kip in de winkel heeft moeten doorstaan vooraleer ze werd geslacht anno 2006 …?

    • Dimitri Gevers 11 januari 2006 17:35

      Beste Nicole,
      ik weet niet hoor, maar als je minder ‘voedsel’ i.c. vlees in omloop hebt, is er dus de facto minder eten en dus minder ‘voldoende eten voor iedereen’
      als er m.a.w. voldoende eten voor iedereen is als iedereen vegetarisch eet, dan is er ook genoeg eten als niet iedereen vegetarisch eet.

      wat natuurlijk niet wil zeggen dat iedereen dan kan eten wat hij of zij wil.

      bovendien, in jouw theorie moeten die dieren die blijven leven ook nog eten he…

      ik begrijp best dat je voor vegetarisme bent en dat je te doen hebt met die dieren, maar dat heeft geen direct verband met hongersnoden of voedselreserves, tenzij ik me schromelijk vergis, en dan hoor ik het wel en graag

    • Dirk M 11 januari 2006 17:42

      het is een traditie als een ander

    • Nicole 11 januari 2006 18:29

      Dimitri,

      Ik denk dat je dringend wat literatuur moet verslinden.
      Ik heb al ettelijke boeken gelezen over dit thema en weet heus waar ik over praat.
      Dieren vragen meer energie dan ze uiteindelijk leveren.
      Bovendien is er areaal nodig om ze te laten grazen en areaal om voeding voor hen te produceren.
      In de huidige maatschappij wordt er al meer energie in de boerderij gestoken (oa aan machines etc…) dan de energetische waarde het dier oplevert.

      Ik ben heus geen vegetariër geworden voor het dierenleed, alhoewel ik me daar wel in kan vinden, maar omdat ik oprect overtuigd ben dat deze levenswijze meer respect opbrengt voor het milieu, voor de medemens en voor de voedselverdeling.

      Als u wil, scan ik wel één of ander artikeltje uit één van mijn boeken in, maar er staat ontzettend veel informatie op het internet.

    • Thomas 11 januari 2006 22:34

      door al de proteïnen die de vroegere mens heeft bekomen van het eten van dieren, zijn zijn hersenen tot een immens formaat kunnen stijgen. Zonder het eten van vlees hadden wij nu dus de hersenen van een kip.

      Anderzijds zeggen mijn proffen hier in de geneeskunde dat ge door volledige onthouding van vlees belangrijke proteïnen en vetzuren misloopt. Ik denk bijvoorbeeld aan omega3 uit vis.

    • Nicole 11 januari 2006 23:04

      Klein beetje vitten.

      Je zegt onthouding van vlees, dus mis je de omega3 uit vis niet he ;)

    • Thomas 11 januari 2006 23:52

      dierlijke dingen dan (behalve kaas, een ei) of eet je dat ook nie :)

    • Nicole 12 januari 2006 07:29

      Ik eet alles behalve rood vlees en ander vlees zoals kip.
      Wel vis, wel eieren, wel kaas …

    • kris 12 januari 2006 08:39

      Vanwaar het onderscheid tussen rood vlees/kip en vis?
      Voor zover ik weet zijn vissen ook dieren en vraagt het ook energie om ze te gaan vangen en de verdere behandelingen…
      Ik denk ook dat vissen dierenleed bij hun vangst moeten ondergaan.

    • Nicole 12 januari 2006 08:56

      Ik heb nooit beweerd dat ik het voor het dierenleed deed.
      Het gaat vooral om een gezonde levenswijze, respect voor enz … zoals reeds hierboven beschreven.
      Er zijn veel soorten vegetariërs.

      Ik eet vis omdat mensen altijd denken dat ze dan maar vis moeten klaarmaken als ze weten dat ik vegetariër ben …
      Ik maak zelf nooit vis klaar.

      Soms is op restaurant iets met zeevruchten ook het enige dat te vinden is op de kaart …

      Ik vind vegetarisch eten ook veel rijker en lekkerder dan de traditionele drie porties schotels die we zo gewoon zijn. (Vlees, groenten en aardappelen)

      Bovendien beginnen de meeste mensen met wat eten we vandaag, met het vlees dat ze verorberen.
      Ik heb dat altijd een rare gedachtengang gevonden.
      Ik begin met , wordt het pasta, rijst, groenten enz …
      Het is een andere benaderingswijze he …

    • kris 12 januari 2006 12:08

      “Het gaat vooral om een gezonde levenswijze, respect voor enz … zoals reeds hierboven beschreven….”

      Het is toch geweten dacht ik dat vis niet noodzakelijk gezonder moet zijn, pcb’s enzo..
      Maar versta me niet verkeerd hoor. Ik vind mezelf wel in uw denkwijze hoor. Persoonlijk eet ik hooguit twee à drie keer per week vlees. De overige dagen eet ik ook vegetarisch. Gewoon omdat ik me daar beter mee voel. Na een stuk vlees voel ik mij opgeblazen, na bv een korn-burgertje of dergelijke voel ik mee veel frisser. Bovendien is het meestal nog een stuk lekkerder vind ik. De combinatie met groenten, warm of koud, maakt dat ik dagelijks zeer lekker kan eten. Ook mijn dochtertje van 5 eet veel liever de vegetarische gerechten dan de klassieke vleesschotels. De keus is dus snel gemaakt.

    • Ellen 12 januari 2006 13:44

      Fijn dat het offerfeest in zulke goede omstandigheden kan verlopen. Dank aan Miel Nuyens die zijn steentje heeft bijgedragen voor de officiële zaken en steun aan de gemeenschap. Hij heeft goed werk geleverd zoals hij al enkele jaren doet! Een pluim op zijn hoed!

    • raketje 13 januari 2006 01:50

      wel, nicole hier kan ik toch niet mee akkoord gaan…
      zelfs een prof heeft me al eens gezegd dat ik goed bezig was met de voeding van mijn kinderen.
      ook mijn persoonlijke huisarts geeft toe dat als je te ver gaat in het vegetarisch eten( mijn dochter 15 jaar)..
      je na de eerste maanden voedingssupplementen nodig hebt en speciale vitaminen…
      ijzer tekorten en ga zo maar door.
      als je heel doorgedreven bent in die dingen, dan kan je 2 keer per jaar naar het ziekenhuis voor een ijzerkuur..
      is dat dan echt zo gezond?
      het spijt me zeer, het is niet omdat ik een beenhouwer ben in
      hart en nieren dat ik perse vlees wil promoten..

    • raketje 13 januari 2006 01:55

      maar ik kan je met mijn hand op mijn moederhart verzekeren dat je echt wel vlees “nodig” hebt in je voeding.
      ik zeg niet dat de echte vette dierlijke produkten op lange termijn gezond zijn hé…
      de tijd dat mijn grootvader elke dag begon met een pan spek….
      die tijden zijn voorbij.
      toch kan ik je in eer en geweten geen gelijk geven.
      ieder zijn mening , maar dan moet je ook wel alle facetten op tafel gooien, anders is het geen eerlijke conclusie….

      verder nog aan iedereen een fijne dag.

    • raketje 13 januari 2006 02:02

      en nog even dit….
      de gekweekte zalmen….
      die zijn veel ongezonder dan vele stukken “eerlijk vlees!”
      altijd die aanvallen op “vlees”…
      daar gaat mijn haar soms recht van omhoog staan!
      al die “voedingscrisissen” in het verleden zijn soms zwaar overroepen in de media en ga zo maar door…
      daar wil ik in de toekomst best eens een open debat over voeren….

    • Thomas 13 januari 2006 02:11

      ik ben dan wel weer te vinden voor gekweekte vis.
      Het visbestand in de zee is momenteel zeer fragiel, ettelijke soorten staan op uitsterven, en dit komt omdat netten geen onderscheid maken tussen vissen. Zo worden veel soorten gevangen, en dood terug in zee geworpen, zo wordt de bodem van de zee kapotgereten enzovoort.
      Maar of hij gezonder is, dat weet ik niet

    • Nicole 13 januari 2006 05:37

      Raketje, ik heb nooit gezegd dat ik tegen vlees ben.
      Als ik bij iemand ben en ze hebben per ongeluk wat vlees onder hun schotel gedaan, eet ik dat gewoon op.
      Wat wel een feit is dat mensen te veel vlees eten en vertrekken van vlees als ze iets gaan eten.

      Bepaalde vitamen worden zelfs door het lichaam aangemaakt als je vegetarisch eet.
      Bovendien moet je bepaalde voedingsstoffen wel regelmatig eten om deze mineralen en vitamen aan te vullen.

      Ik zou deze discussie hier graag beëindigen.
      Ik heb u helemaal nooit aangevallen en respecteer iedereen zijn levenswijze zolang deze maar respectvol is tegen vanalles en iedereen.

      Ik ervaar dezelfde discussies constant met autobezitters.
      Ik heb de indruk dat mensen enkel het vat willen zien waar ze zelf uit tappen, dat is hun eigen recht, maar wil me niet eindeloos blijven verdedigen.

      Iedereen beslist voor zichzelf hoe hij wil leven, zolang hij daar andere mensen niet mee schaadt, is dat voor mij ok.

      Mijn visie is de ecologische voetstap die ik zelf veroorzaak zo klein mogelijk te houden op verschillende manieren.

    • raketje 15 januari 2006 06:43

      beste nicole…

      ik heb je nooit persoonlijk willen aanvallen….
      integendeel!
      ik pikte gewoon even in op bepaalde dingen die ik persoonlijk heb meegemaakt
      het was zeer zeker niet mijn bedoeling om alleen mijn opinie en mening door te drukken…
      no way!
      ik probeer ook altijd iedereen zijn mening te respecteren,zijn of haar persoonlijke ervaringen te laten vertellen..
      hoe meer zielen hoe meer vreugde
      het spijt me dat ik jou het gevoel heb gegeven dat mijn woorden een persoonlijke tint naar jou toe was.
      dit was zeer zeker niet mijn bedoeling.
      het was ook geen aanval op “vis”,want dat vindt ik ook een belangrijke schakel in onze voedsel..
      ik wens je persoonlijk een fijne dag toe.
      met vriendelijke groeten.

    • niet geschoten is altijd mis » Blog Archive » Jean-Marie op de betutteltoer 17 januari 2006 00:17

      [...] slacht. Thuis slachten is al 20 jaar bij wet verboden, vandaar de alternatieve, tijdelijke gelegenheidslachthuizen die overal te lande door gemeentebesturen in die pe [...]

    • ilham el aissati 22 oktober 2006 12:23

      het is een traditie en het zijn jullie zaken niet maar jullie ete alles paarden kikkers en zo da vind ik nog veel erger

    • aydir ilias 22 oktober 2006 14:57

      jah ze heft wel gelijk vinden jullie het niet erg voor alle paaraden en kikkers die jullie eten ??

      schaam jullie

    • Josh Bude 23 oktober 2006 10:50

      En vergeet de slakken niet :-p

    • Nicole Van Loon 23 oktober 2006 14:46

      En insecten, geroosterd, mm lekker :)

    • emile peeters 23 oktober 2006 16:51

      ieder vogeltje zingt zoals ie gebekt is, dus geen onnozele discussies over smaken meer voeren.
      laat ieder eten wat hij/zij wil

    • aydir ilias 9 december 2006 16:26

      Emila Peeters bedankt voor het zeggen

      ja hé jullie eten alles wat jullie vinden misschien in de toekomst ook nog de mensen

    • willy bertels 9 december 2006 18:49

      @ ilhalm al aissati, aydir op “jullie” uitspraken, ik citeer :
      “het is een traditie en het zijn jullie zaken niet maar jullie ete alles paarden kikkers en zo da vind ik nog veel erger
      jah ze heft wel gelijk vinden jullie het niet erg voor alle paaraden en kikkers die jullie eten ??
      schaam jullie
      Emila Peeters bedankt voor het zeggen
      ja hé jullie eten alles wat jullie vinden misschien in de toekomst ook nog de mensen”

      antwoord ik het volgende :

      Onlangs was ik enige tijd in Afrika. en heb daar gegeten wat daar gegeten wordt en heb me aangepast. aan de waarden en normen daar. En neen ik heb niet aan alles mee gedaan maar ook niet gevraagd dat ze zich ginds aan ons zouden aanpassen. En dikwijls wist ik niet eens wat ik at. Ja inderdaad ik eet wat ik vind en pas me aan, maar ik denk niet dat ik in de toekomst ook nog mensen ga eten.
      Ik vind het er wat over, maar dat zal wel weer aan “ons” liggen. Sorry.

    • Karim Dibas 9 december 2006 22:55

      @Willy, Ilham en Aydir. Ik vraag me eigenlijk af over wie jullie het eigenlijk hebben telkens als jullie spreken over ‘jullie, wij en ons’. Bovendien vind ik dat jullie taalgebruik een opruiende toon heeft. Het is toch opvallend hé, plots een reactie uit het niets, na een uitgedoofde periode. Eerlijk gezegd heb ik zelfs een licht vermoeden dat sommige personages fake zijn, dit juist met de bedoeling om verdeeldheid te zaaien. Hopelijk vergis ik mij en is het een reden te meer om hierop te reageren zonder in een ‘wij – jullie’-verhaal te (laag)vallen. Nu even tot de essentie waar ook dit artikel recht op heeft.

      De discussie of je nu vegetariër bent of niet verdient wat mij betreft eveneens een volwaardige discussie. Alleen doet het geen bijzondere bijdrage tot dit artikel en kan het me voor het moment (vlees of vegetariër)-worst wezen ;-)

      Het is zo, dat het offerfeest een feit is en dat de omstandigheden waarin de rituele slachting gebeurd, aan degelijke voorwaarden moeten voldoen. De moslimgemeenschap is hierin zelf ook vragende partij. Er zijn, zoals het door Ellen al gezegd is, inspanningen geleverd tot verbetering, maar die kunnen veeeeeel beter. Ik ben benieuwd, wat de nieuwe politieke ploeg hiervan gaat bakken.

      Oh ja, nog een algemene mededeling:
      Welk beeld zouden ze in het verre buitenland van ons als Turnhoutenaren, Vlamingen of Belgen hebben, moesten (binnenkort bij kerst) die verre buitenlandse kranten enkel volstaan met bloederige foto’s van geslachte kalkoenen die we naderhand als dampende kalkoenschotels op menige van onze feesttafels serveren?
      Het slachten van een schaap is slechts een onderdeel van het feest. Waarom kan het offerfeest ook geen vredige aureool krijgen?
      Inderdaad is het gemakkelijker om naar een slachthuis te stappen dan bij een familie op bezoek te gaan. De Gazet Van Antwerpen heeft wat dit laatste betreft voor de Kempen pogingen ondernomen en al schitterende resultaten behaald. Ook hier ben ik dit jaar nieuwsgierig naar het professionalisme van de pers en éénieder die deze boodschap kan en wil begrijpen.

    • Willy Bertels 10 december 2006 20:03

      @ Karim
      Kijk eens opnieuw naar mijn allereerste regel van mijn tussenkomst daar staat “jullie” tussen aanhalingstekens. Ik stoorde er mij dus ook aan in die vorige tussenkomsten met “jullie”. En in mijn laatste regel plaatste ik “ons” ook weer opnieuw tussen aanhalingstekens.
      Wat dat betreft zit dus jij en ik op dezelfde golflengte en zijn het we het daarover eens.

      Het gaat er bij ook niet over vegetariër of niet. Het gaat er bij mij ook niet om dat er niet over mag gediscusieerd worden of iets in vraag mag gesteld worden. Ik kwam voornamelijk tussen omdat ik vond dat bepaalde uitlatingen zeker niet pasten om het zacht uit te drukken. Ja zelfs over de schreef, mijn schreef dan, gingen.

      Als je vindt dat mijn tussenkomst een opruiende toon had is dat uw mening, maar dat was zeker niet mijn bedoeling. En ja af en toe wil ik wel eens reageren, zonder al te veel doekjes errond te draaien, wanneer ik vind dat bepaalde uiitlatingen niet te aanvaarden zijn. Dat mag denk ik wel.

      Ik wens iedereen hier, een gezellig feest, ook mijn vrienden in Afrika en in de rest van de wereld : vrede op aarde aan alle mensen van goede wil.

    • lisa gebuurs 11 december 2006 08:18

      waar is de tijd dat bij de meeste boeren nog een varken of zo geslacht werd op het erf, stond heel de familie dan niet toe te kijken ? En was het niet de gebeurtenis van de dag…ik heb hier als kind van genoten. ..hier wordt altijd zoveel drukte gemaakt om niets, laat iedereen in zijn doen en respecteer een ander voor wie hij of zij is .

    • Aydir ilias 21 december 2006 20:25

      kijk hé mensen,

      ”wij moeslims”

      klagen ook niet als we op een site zien dat er Varkens en paarden en ….. worden geslagt om op te eten gaan wij dan van alles schrijven néén dus Waarom doen jullie dit bij ons hebben jullie iets tegen ons ??

    • Josh Bude 21 december 2006 22:53

      Ik wil Karim bijtreden als die denkt dat we hier te maken hebben met “fake alochtonen”. De alochtonen die ik ken spreken en schrijven veel beter. Ik heb dus ook zo’n vermoeden dat hier iemand in “gemaakt” gebrekkig Nederlands berichtjes post om wat olie op het vuur te gooien.

      Maar we gaan ons niet laten kennen.

      Aan de moslims alhier en elders: Maak er een mooi feest van.

      (Ik had bijna geschreven “en niet te zat” ;-) maar dat is zo’n uitdrukking die natuurlijk alleen van toepassingen is op de rest van de bevolking. :-) )

    • Karim Dibas 22 december 2006 14:22

      @ Willy en Josh,
      Ik ben verheugd omdat ik denk dat jullie mijn boodschap goed hebben begrepen … hopelijk haalt de pers (o.a. Gazet van Turnhout) er ook iets uit.
      Ook prettige feestdagen toegewenst!!!

    • ilias aydir 26 december 2006 19:18

      JoSh ben jij misschien de schapen verkoper en slachter ?

    • Nicole Van Loon 27 december 2006 16:44

      Ik denk dat Josh alleen ‘s avonds schaapjes telt :)

    • mataz keireknawi 30 december 2006 12:32

      bij ons moslims sta da in de koran wij doen da niet gewoon voor ons zelf maar ook voor de armen te helpen en ze eten te geven moest da niet staan in de koran zouden wij da ni doen voor ons plezier ze.

    • ilias aydir 30 december 2006 17:46

      Groot Gelijk !!

    • Rain.Meert 30 december 2006 21:30

      In de koran staat inderdaad dat men moet ‘offeren’.Met dat offeren bedoelt men dan iets van zijn waardevolste bezit weggeven.(staat ook in de bijbel!) Toen de koran ontstond was inderdaad een schaap een duur bezit.Het is bedoelt als beeldspraak. iets dat een grote groep mensen nu nog letterlijk neemt……..

      heb anders sterk de indruk dat er hier de ‘moslims’ aan het imiteren zijn………………

    • Nicole Van Loon 31 december 2006 08:58

      In het buitenland kennen ze de Belgen anders ook maar alleen van de Belgian waffles and chocolates …

      Ik begrijp de gevoeligheid zeker, maar je kan niet van iedereen verwachten dat ze alle cultureren en subculturen kent.
      Uiteindelijk is alles wederzijds, als je ziet dat iemand het niet begrijpt, kan je het hem altijd uitleggen, als hij geïnteresseerd is.

      Voor ons is dat slachten van een schaap iets bijzonders, omdat wij dat op die manier niet kennen. Als iemand schaap wil eten, dan halen ze dat gewoon in een winkel waar ze dat verkopen. En daarom valt het op.

      In ieder geval voor iedereen een tof feest van het schaap of een prettig oudjaar !
      Want het komt toch allemaal op hetzelfde neer, samen zijn met de anderen. Geniet ervan allemaal !

    • Karim Dibas 31 december 2006 12:11

      @Nicole: jouw reactie “Ik begrijp de gevoeligheid zeker, maar je kan niet van iedereen verwachten dat ze alle culturen en subculturen kent. Uiteindelijk is alles wederzijds, als je ziet dat iemand het niet begrijpt, kan je het hem altijd uitleggen, als hij geïnteresseerd is.”
      Misschien eventjes ter aanvulling: vandaar mijn bijdrage, lees artikel ‘Offerfeest is meer dan het slachten van een schaap!’, om juist de (geïnteresseerde) mensen te informeren.

    • aydir ilias 31 december 2006 23:03

      wij slachten schapen en 1/3 gaat naar de arme !

    • roel sels 3 januari 2007 13:42

      en 1/3 naar de benen en 1/3 naar de buik.

      Gelukkig nieuwjaar iedereen!

    • azur yundep 12 oktober 2007 10:24

      wat een zieke geesten die moslims.
      stuk voor stuk eng met die principes van ze.