Hieronder vind je een archiefpagina van de Gazet van Turnhout. Reacties daarop worden niet meer geactiveerd. De huidige Gazet vind je op www.gazetvanturnhout.be.

Dré Wolput: “Belgische fritten moeten snel op de lijst komen van ‘cultureel erfgoed’”

door de redactie · 8 juli 2009


tutti-friti-iNu de temperaturen wat gezakt zijn, is het weer aangenaam toeven in onze oergezellige Belgische frituren. Want zeg nu zelf, wie lust niet graag een ‘frutje’, vergezeld van stoofvlees en een lekkere ‘kwak’ mayonaise ? Geef toe, fritten bakken, serveren, eten…is zo ‘oer-Belgisch’ dat het behoort tot onze eigen culturele identiteit. Of het op de lijst staat van het ‘cultureel erfgoed’ weet ik niet. Maar fritten zijn mijn inziens even onafscheidelijk verbonden met een Belg, zoals Bobbejaan met zijn land, een kerk met zijn toren en Will Tura met Vlaamse schlagers.

Wij zijn als Belg ook heel fier op ‘ons’ product. Zelfs zodanig dat het geafficheerd staat in onze buur- en/of vakantielanden. Aan elke Spaanse Costa vindt je dan ook meerdere plaatsen waar men ‘echte Belgische fritten’ serveert.

En toch, wij zijn dit zo oer Belgische product volop aan het ‘weggeven’.

In de vooravond ging ik nog eens langs in mijn favoriete frituur Ik had gelezen in de krant dat er nieuwe uitbaters waren. Enige verbazing toen ik merkte dat er nu enkele Chinese medemensen aan het ‘frutten bakken’ waren.

Lieve en gedienstige mensen overigens.

Lekkere frit ook. Krokant gebakken, niet te vettig. Ook het stoofvlees was lekker.

En toch, toch had mijn gerecht een beetje een wrange smaak. Hoe komt dat toch dat steeds meer frituren in onze Turnhoutse regio in handen (zijn) gekomen van deze Chinese medemensen ? Is het omdat er onvoldoende Belgische frituristen ‘voorhanden’ zijn. Is het omdat wij onvoldoende ondernemersbloed in onze aderen hebben stromen. Of is het omdat deze Chinezen, wapperen met het grote geld ?? Ja, zeker weten, als het daar op aankomt hebben we blijkbaar geen boodschap aan onze eigen ‘culturele identiteit’ en verkopen we aan de meest biedende. Niet zo heel vreemd in deze tijden van financiële, economische en sociale crisis.

Begrijpelijk, maar tegelijk ook spijtig vind ik.

Ik wil dan ook een oproep doen, om ‘alle hens’ aan dek te roepen om onze ‘Belgische fritten’ snel op de lijst te krijgen van het culturele erfgoed. Een bescherming als was het een Europees monument !

Misschien moet de nieuwe Vlaamse regering maar snel een fonds in het leven roepen, waarbij dit stukje culturele erfgoed/identiteit voor eeuwig en drie dagen gekoesterd wordt als ‘dat is nu eens iets van ons zie !!!’

Steun jij deze oproep ook ??

Laat het me alvast weten.

Dré Wolput

Gerelateerde artikels:

  • Geen gerelateerde artikels
  • Reacties

    • ronald bernaerts 9 juli 2009 12:15

      inderdaad, in holland is 70% van de frituren al in chinese handen, als dit hetzelfde in ons landje word zullen we niet veel belgische identiteiten overhouden.
      we worden nu al overrompeld door kebab , pizza ,chinees en vele andere buitenlandse eetzaken en als we nu nog onze nationale trots
      aan de chinezen gaan overlaten dan gaat belgie
      niet veel meer voorstellen.
      ik ga nog altijd bij een echt belgisch frituur
      frit ” het spoor” bij de paul en hoop maar dat deze ook niet een “chinees frituur” word.
      dus Dré , ik steun uw voorstel.

    • Ludo Van Litsenborg 9 juli 2009 21:08

      als de “frut” lekker is en goed gebakken, maakt het mij niet uit wie hem gebakken heeft.
      Er zijn genoeg, “Belgische”, frituren waar de frit niet te vreten is. Als die Chinese medemens dan wel lekkere fritten bakt, haal ik hem daar wel.

    • Yves Van De Ven 10 juli 2009 13:43

      Helaas heeft België een beetje een broertje dood als het aankomt om de ‘culinaire/culturele erfgoed’ te beschermen.

      Niet enkel om onze frieten, bier en chocolade worden we geroemd, we hebben nog lekkere producten die niet de waardering krijgen die ze verdienen.

      Grijze garnalen? Wereldtop.
      Hopscheuten? Idem Dito
      Vlaamse asperges, witloof, maar ook Brusselse en Luikse wafels… In pakweg Spanje of Frankrijk weten ze hoe ze met dergelijke klassebakken moeten omgaan.

    • tex teunen 2 augustus 2009 10:44

      goei fritje met stoofvlees en tartaar dat komt bij mij van frituur XL in Turnhout.
      Dat zijn vlamingen en ze zijn lekker.
      Dré ik ben mee.

    • luc geenen 2 augustus 2009 21:30

      inderdaad bij den XLhebbe ze lekkere frietjes
      njam njam

    • Nicole Van Loon 5 augustus 2009 12:58

      De friet bij de Chinese frituur op de Graatakker is goede Belgische friet.
      Bovendien is het ‘vlees’ altijd goed gebakken. Heb al vaak andere toestanden mee gemaakt bij zogezegde Belgische frituristen. Binnenkant nog bevroren, open gebarsten of drijvend in het vet.
      En het leuke is, als je niet overeen komt, zoals bij ons vaak, kan de ene Chinees eten en de andere friet.
      Ik vind dat een verrijking :)

      Als een Chinees de knepen van het vak kent, wat is daar dan mis mee ?
      De friet moet gewoon goed gebakken zijn, daar komt het toch op neer. Of het nu een witte, gele, roze of zwarte medemens is, heeft er voor mijn part voor de rest niets mee te maken.

    • Joeri Vissers 5 augustus 2009 14:56

      @Nicole, volledig akkoord!!
      Mij maakt het ook niets uit wie de frietjes bakt. Ik heb ook al vaak ‘bedenkelijke rotzooi’ voogeschoteld gekregen in een ‘Vlaamse’ frituur. Zelf ga ik naar de Chalet in Oud-Turnhout, sinds enige tijd overgenomen door Chinese mensen, en ik moet zeggen: alles prima in orde!

    • dre jansen 9 augustus 2009 08:42

      En de witte dan in de lokeren straat was zelfs uitgekozen als de beste volgens de Humo
      Wie er bakt speelt voor mij geen rol als het maar niet te vettig is.

    • jef slangen 10 augustus 2009 16:35

      @ dre

      het voornaamste schijnt net het vet te zijn dré, niet in olie gebakken maar in echt Ossewit…..
      zegt een kenner hé dré…..

    • gib van der celen 12 augustus 2009 23:18

      Van harte steun ik het voorstel om de Belgische friet tot werelderfgoed uit te roepen! Op één voorwaarde: dat hij in een puntzakje – “een tipbeultje” – wordt geserveerd!

    • jef slangen 13 augustus 2009 01:12

      @ gib

      ja.. mer een mej ennaowte frinketje…en da tippenbeultje, en goei klot majenees mej juintjes..

    • dre jansen 17 augustus 2009 09:10

      Jef Ik geloof dat ze niet meer bakken in ossenwit vet maar in olie maar welke olie ?
      Ik bak de mijne altijd in ozo vet .

    • Jelle Van Opstal 17 augustus 2009 10:10

      Sorry Dré, een echte Belgische friet wordt niet gebakken in olie… Dat is heiligschennis en enkel toelaatbaar als je vegetariër bent. Een echte Belgische friet moet in vet gebakken worden (en ossenwit bestaat nog steeds want het zit in mijn frietketel…). Frieten gebakken in olie missen die typische Belgische frietsmaak… Jammer genoeg zijn er steeds meer frituren die in olie bakken… Ik vind een authenticiteitskenmerk voor frieten zeker geen overbodige luxe, dan weet ik meteen welke frituren ik links moet laten liggen…

    • Ronny Boomen 22 augustus 2009 22:51

      Mij maakt het niet zoveel uit door welk persoon(met welk uiterlijk) mijn frites wordt gebakken, als het maar smaakt.